PRACTICE WHAT YOU PREACH | columns van zakelijk leider Bregtje Bos
#2 | de jaarrekening is ook een productie
Toen ik begon in deze toko, 7 jaar geleden, viel me al snel 1 ding op:
Female Economy is een kunstwerk op zich – werkelijk alles hier wordt aangegaan als een productie. Van een grote wijkvoorstelling tot een gezelschapsvergadering of de afscheidsborrel van een collega.
Vermoeiend? Totaal niet!
Door alles als een creatie aan te vliegen blijf ik doorlopend bij de bron van ons werk.
Al het werk dat gedaan wordt heeft een ‘maakproces’ en vraagt om een bepaalde werkattitude. ‘De repetitievloer op kantoor’, zo noemen we dat.
De uitspraak dat kantoor de achterkant is, stoort me dan ook regelmatig. Adelheid en ik houden er een andere bedrijfsvoering op na: al het werk, vanuit alle afdelingen, gaat naar de kern. Geen voorkant of achterkant, maar een cirkel waar de kunst in het midden ligt. De bureaumanager, fondsenwerver, het marketingteam; we brengen met elkaar het binnenwerk naar buiten, de wereld in.
Dus we zoeken elkaar radicaal intiem op, bevragen elkaar vurig, feedbacken openlijk, mogen de ander werkelijk raken. Om zo niet in autonoom opererende eilandjes of ontluikende bureaucratie te vervallen.
Hoe vertaalt zich dat concreet? Een voorbeeld.
Ik ben momenteel bezig met ’t jaarwerk (een inhoudelijke en financiële verantwoording). Ik noem dat mijn première.
Zo start ik met Fanny, onze redacteur, de research voor het inhoudelijke verslag – welke ingangen nemen we, wat voor jaar was 2023?
Met Yo, administratief baken, maak ik een heldere planning en stellen we de cast en crew van het proces op.
Met officemanager Lola ben ik keer op keer aan het repeteren totdat we de prestatiecijfers allemaal juist hebben opgesnord en ingevoerd.
Er zijn een aantal montagedagen om de cijfers strak te trekken en we gaan een generale in als elk dubbeltje is omgekeerd en door de accountant wordt gecontroleerd. We hebben een try-out als de Raad van Toezicht alle stukken doorneemt en ik vier m’n première als het jaarwerk wordt ingediend bij de fondsen.
In de recensie, de reactie van het fonds op het verslag een paar weken later, hoor ik hoe mijn publiek m’n werk ontvangen heeft.
En wanneer ik roep; ‘lieve mensen, ik heb morgen de generale’, weet iedereen welke focus en spanning dat met zich meebrengt.
Het voorbeeld dat ik hierboven noem is nog makkelijk te vertalen naar een ‘maakproces’, maar in onze toko beloopt alles die route. Een fondsafrekening, relatiegeschenk, nieuwsbrief, you name it.
En ja, dat is arbeidsintensief. En ja, dat lijkt soms te vertragen. Maar het levert zo veel meer op: de betekenis van de artistieke creatie is gekend, de waardering van elkaars werk wordt gevoeld. Zo brengen we ook binnen de organisatie;
het binnenwerk naar buiten.
—
Ons werk gaat altijd over de echte verbinding met de ander. Maar hoe vertaalt zich dat achter de schermen? Naar ons kantoor, onze organisatiestructuur?
Zakelijk leider Bregtje Bos geeft in deze columns een kijkje achter de schermen.