fbpx Female Economy - ontmoet ons

organisatie | ONTMOET ONS

artistiek

ADELHEID ROOSEN

Artistic Leader

 “Door stil te staan naast de Ander, bezie ik mijn eigen leven. De Ander waar te nemen tegen zijn eigen horizon wekt altijd mijn ontroering.”

lees verder
null

Geboren tussen Teteringen en Ulft. Sinds 1958.

Dwarrelend van stadswijken tot schouwburgen ontmoet zij al meer dan 30 jaar steeds weer nieuwe gezichten die de inspiratie vormen voor haar voortdurende zoektocht naar de Ander. Het is geen poging het vreemde te begrijpen, Adelheid kantelt het perspectief op de ogenschijnlijk vreemde en toont daarmee dat er feitelijk geen vreemde is. De kunst – die fantastische vormgever van alle dagdagelijkse openbaringen – is de drager van haar uitingen. In haar werk schuwt zij geen enkel onderwerp: eerwraak, huiselijk geweld, (homo)seksualiteit in de Islamitische wereld, de Alzheimer van haar moeder en zij onderzoekt tot op het bot, óp het podium, samen met haar levenspartner of de relatie ‘aan’ of ‘uit’ is. Alles mag en móet in de openbaarheid.

Adelheid won de Harper’s Bazaar Woman of the Year Publieksprijs (2019) als ‘grote inspiratiebron voor de samenleving’. De Gilder/Coigney International Theatre Award (2017) voor ‘artistieke excellentie’ en theatervoorstellingen op sociaal kwetsbare plekken internationaal. De Van Praagprijs (2015) als ‘onvermoeibare voorvechter van medemenselijkheid’. De Prosceniumprijs (2012) voor haar gehele œuvre. De Amsterdamprijs (2009) voor haar grensoverschrijdende bijdrage aan de kunsten.
Adelheid geeft sinds 1986 jaar les op de Academie voor Theater en Dans Amsterdam.

LEENDERT VOOIJCE

Visual Speaking

“Mag ik met mijn hand in jouw trui je lichaam volgend zo bij je mouw weer naar buiten?”

lees verder
null

Geboren tussen wal en schip. Sinds 1989.

Leendert zoekt een wezenlijke plek om zich te kunnen nestelen. Dat is de staat van zijn van waaruit wordt gehandeld. In een intieme positie naast jou, tegenover jou of met jou in de beperkingen van taal, begrippen en begrijpen. En kantelt zo – soms naïef, vaker scherpzinnig en altijd spelenderwijs – de realiteit.

Het is een diep verlangen naar ruimte voor ruimte die ‘de kunst’ biedt. Die ruimte vindt interdisciplinair vorm in beeldend werk, video-installaties, het geschreven- en het gesproken woord plus andersoortige performances. Leendert heeft het vermogen gelaagde ideeën neer te zetten in een heldere beeldtaal, die zich op een directe manier tot schoonheid verhoudt, waarbij vragen over wat schoonheid nu eigenlijk is, niet uit de weg worden gegaan. Met een gevoelige taalbeheersing, een natuurlijke, dichterlijke benadering heeft Leendert een unieke eigen stem en schept zo een poëtisch alternatief.

Schuchter maar ferm tast Leendert de regels van het leven af, de performatieve leidraad voor dit doorlopende onderzoek. En zo ontstond de vraag aan Adelheid: ‘Mag ik met mijn hand in jouw trui je lichaam volgend zo bij je mouw weer naar buiten?’ Dat mocht. En ook al maakte Leendert in 2014 al de Oversteek en sliep als onderdeel van onze roedel in de Rotterdamse Schouwburg, was dat het punt waar het – visual speaking – begon.

NAZMIYE ORAL

Poetic Intervention

“Alleen een leven met diepe eerlijkheid en radicale intimiteit is het leven waard.”

lees verder
null

Geboren tussen Tesvikiye en Hengelo. Sinds 1969.

Als zaailing door haar ouders meegevoerd uit een ver oord, in de Nederlandse aarde ontkiemd en groot gegroeid tot iets ‘nieuws’: Nazmiye ziet zichzelf als de eerste generatie van een gemuteerde soort. Met een DNA opgebouwd uit twee culturen, van elkaar verschillend als dag en nacht, maar in de dagelijkse realiteit verenigd tot een nieuwe, vreugdevolle, eclectische manier van zijn. Haar werk staat in het teken om elke afstand teniet te doen. 

Nazmiye stond mede aan de wieg van Female Economy, acteerde met zeer veel plezier in de Gesluierde Monologen, schreef toneelstukken voor het Nationale Toneel, interviewde Fortuyn en Van Gogh voor nationale tv, liet zich adopteren door een PVV stemmer in de WijkSafari, en nam in 2015 haar moeder Havva twee jaar lang mee het toneel op, van Amsterdam tot aan New York, in Niet Meer Zonder Jou om het ‘openbare’ gesprek aan te gaan over dat wat in het gezin en in de gemeenschap onbespreekbaar is. Als ultieme daad van intimiteit spelen moeder en dochter de voorstelling bij Havva thuis voor familie en buren; Mijke de Jong verfilmde dit tot de gelijknamige docu (2018). In 2011 schreef ze haar eerste roman, Zehra, waarvoor zij is genomineerd voor de E. du Perronprijs.

Onze prachtige, rondzwervende Female Economy-godin Nazmiye is columniste bij talkshow de Nieuwe Maan en ontving een Gouden Kalf als beste actrice voor de tv film In Vrijheid (2016).

MYRIAM SAHRAOUI

Researcher en verbinder vanuit de Ik-Wij culturen

“Kwetsbaarheid is de motor van compassie; een immense kracht die maakt dat we ons herkennen in elkaar. Door kwetsbaarheid te delen, maak je een bedding die kan helen.”

lees verder
null

Geboren tussen Tanger en Tilburg. Sinds 1971.

Geboren en getogen in Marokko als kind van een Marokkaanse vader en een Nederlandse moeder heeft zij altijd op het kruispunt van twee werelden gestaan. Het bij elkaar brengen van die werelden is een belangrijk thema in haar leven. Haar werk komt daaruit voort of is erdoor geïnspireerd. Zij ontdekte de kracht van het narratieve en de ware ontmoeting tijdens haar werk als documentairemaker en researcher.

Samen met Elly Ludenhoff, Nazmiye Oral en Adelheid Roosen stond Myriam aan de wieg van Zina. Zij is binnen Zina de inspirerende researcher en leider van projecten. Vanuit het Zina wijkatelier in de Vlugt ontwikkelde zij samen met psychotherapeute Jale Simsek de inmiddels door heel Amsterdam reizende training Ik ontmoet Mij, emotioneel lichaamswerk voor migranten-vrouwen en -mannen die aan zichzelf willen werken en gezonder en vitaler in het leven willen staan. ‘Want hoe meer ballast de migrantengemeenschappen van zich afschudden hoe meer de culturele rijkdommen tevoorschijn kunnen komen. De bijdrage die migranten aan de samenleving kunnen leveren is enorm groot.’

Myriam studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam, werkte o.a. bij de Europese commissie in Brussel en de Nederlandse Omroep (NTR) in Hilversum. Ze is actief in het documentaire veld als maker en researcher. Samen met Jalal Bouzamour maakte zij de serie ‘Groeten uit Holland’ over vijf Marokkaanse eerste generatie vrouwen die een roadtrip door Nederland maken (BNN/VARA); de serie werd geselecteerd voor de Prix Europa (2018) en won de Marokkaanse Diwan award in 2019.

Myriam is ‘Adviseur Marokko’ bij DutchCulture en stimuleert de culturele uitwisseling tussen Nederland en Marokko. Zij bekleedt verschillende bestuursfuncties in het culturele veld en is regelmatig moderator bij bijeenkomsten.

LAUREN RISSIK

Artistic Heartbeat

“To do a dangerous thing with style is what I call art”- Charles Bukowski

lees verder
null

Geboren tussen het bos van Foxwolde en de klei van Roderwolde

Vanuit Groningen aanwaaiend begon Lauren in 2012 een dramaturgiestage bij WijkSafari Utrecht. Ze vond haar euforie in de talloze ontmoetingen met vreemden en herkende Adelheid in haar ondefinieerbare blik op de wereld. Ze bleef en vloog sindsdien dwars door alle projecten van Female Economy heen, als de kleine spin die alles verbindt met onzichtbare vitale draden. Haar letterlijk grenzeloze ervaring – zij toog met Adelheid mee naar o.a. Mexico, Iran en de Verenigde Staten, heeft haar plek als dramaturg en researcher bij Female Economy verankerd. 

NINA DE LA PARRA

Youngster playing the field

“Female Economy leert mij mezelf te herkennen in de ander. Laat mij samen met jou onze kwetsbaarheid, onze lafheid en onze eerlijkheid bevrage en bezingen.”

lees verder
null

Geboren tussen de Jordaan en Paramaribo-Zuid. Sinds 1987.

Nina groeit als kind van een Surinaamse vader en een Nederlandse moeder op in Amsterdam, met lange slingeringen naar Tanzania, Vietnam, Indonesië en Suriname. Studeerde Shakespeare in Stratford-upon-Avon en leert aan de Freie Universität in Berlin haar geliefde Duitse theater kennen. Ze is regisseuse, schrijfster, zangeres en taalkunstenaar; haar thema’s zijn seks, liefde, vrouwelijke identiteit en postkolonialisme.

Een regiestage voert haar naar Toneelgroep Amsterdam. Ze zet haar eerste stappen in Nederland als regisseuse van ‘Kaap Furie’ (Bellevue Lunchtheater), de afstudeervoorstelling van de Toneelacademie Maastricht en tot slot in een 4 uur durende route van de ‘WijkSafari AZC’ bij Zina. Haar eigen liedjes en ritmische, viertalige monologen groeien uit tot een avondvullende show met band, waarvoor ze de Sylvia Kristel Award ontvangt en spetterende succesrecensies: ‘Powerhouse Nina de la Parra knalt van het podium’| NRC **** en ‘De la Parra is een knalgoede actrice, heel erg grappig en nul procent pathetisch wanneer ze haar pijn invoelbaar maakt’ | Volkskrant *****.

ANNE-MARTH HOGEWONING

Kust de Fluisteraar in mensen wakker

“Als onderdeel van Female Economy voel ik mij zo geborgen en vrij dat het mij de moed geeft om mijzelf en daarmee anderen te ontpellen”

lees verder
null

Geboren in Maastricht, na zwerven over de hele wereld nu thuis in Amsterdam
Sinds 1960

Anne-Marth raakt als pedagoog gefascineerd door het thema gehechtheid en de daarmee verbonden voortdurende zoektocht van elk mens naar een balans tussen geborgenheid en vrijheid. Daarna maakt zij een uitstapje naar het bedrijfsleven en ontdekt dat elk bedrijf net als het gezin een levend systeem. Zij gaat in de studie organisatiepsychologie op zoek naar hoe mensen gaan bloeien als een organisatie ruimte geeft voor fouten maken en talenten licht geeft.

Van daaruit duikt Anne-Marth in de ouderenzorg en raakt verwonderd over hoe de cirkel van het leven zich daarin sluit. Zij ervaart hoe bij mensen met dementie het kind in hen dat spontaan uitreikt naar de ander zich opnieuw ontvouwt. Hoe mooi als de mensen om hen heen deze uitreiking kunnen ontvangen en het leermeesterschap van de mens met Alzheimer ontdekken. En dat is wat Anne-Marth drijft in haar werk als Zina. 

Samen met fotograaf Cigdem Yuksel verleidt zij mantelzorgers om hun gêne te doorbreken en in de openbaarheid mee te gaan bewegen met hun dierbaren met dementie. Zij duikt in levensverhalen  om de angst daarin te ontrafelen en de Fluisteraar die iedereen in zich draagt wakker te kussen. Weer leren spelen en improviseren in een wereld met een andere taal en daardoor belanden in een waarachtige ontmoeting.

Hoe fascinerend is dat!

Anne-Marth nestelt zich met haar karavaan van AlzheimerFluisteraars in buurt-en zorghuizen, bibliotheken, theaters en scholen. Hun levensverhalen openen harten van anderen en verleiden hen om mee te gaan Fluisteren.

ABIDA BAGGA

Wervelend door gemeenschappen

“Vrouwen komen klein en in zichzelf gekeerd binnen en gaan opgevrolijkt en meer zelfverzekerd weg. Dat geeft me als trainer een voldaan gevoel.”

lees verder
null

Geboren tussen de Leidse en de Amsterdamse grachten. Sinds 1979.

Een vrolijke, uiterst levendige vrouw, stralend van positieve energie en met een giga groot hart: dat is onze Abida.

Tijdens de Oversteek sliep zij dertig dagen in de Amsterdamse Schouwburg en sindsdien is zij vitaal roedellid. Je komt haar onder meer tegen bij de Beauty Verhalen Salon en de workshops die Female Economy organiseert. Abida staat erom bekend dat zij nooit boos is en makkelijk praat. Ze komt vertrouwelijk over, mensen voelen zich veilig bij haar en daarom vroeg Myriam Sahraoui haar om de opleiding tot trainer Ik Ontmoet Mij te doen.

Zo vond Abida eindelijk iets dat zij echt leuk vindt: anderen helpen is haar passie. Leiden is haar stadje. Toch verhuisde zij na haar studie Economie naar Amsterdam, om te werken op de Beurs van Berlage als assistent van ‘de mannen’ en tegendraads haar eigen beleid te voeren op de financiële afdeling van de Telegraaf, waar ze mensen met betalingsachterstand hielp, ook al kreeg zij te horen dat ze dat niet mocht: ‘lul maar, ik doe het toch.’

Als vaste trainer Ik Ontmoet Mij krijgt zij de meest intieme verhalen van vrouwen uit de wijk te horen. Ze heeft geleerd om niet alles met zich mee te dragen, zodat het niet te zwaar is. Het belang van de trainingen kan Abida niet genoeg benadrukken en de bedank-appjes die ze krijgt, maken haar terecht trots. Last but not least is Abida moeder van 3 prachtige kinderen, op wie zij ook enorm trots is!

MALIKA HAMDAOUI

Moederhart van de Wijk

“Als je niet weet waar je kunt gaan, doe je geen stap. Ik help vrouwen naar buiten te treden, omdat zij de wereld zo veel kunnen geven.”

lees verder
null

Geboren tussen Oujda en de Akbarstraat. Sinds 1963.

Malika is ons altijd luisterend oor. Sterk en vol liefde voor iedereen. In de warme veiligheid die zij biedt tijdens inloopochtenden in het Female Economy wijkatelier De Vlugt, komen vrouwen uit de wijk met hun levenspijn naar haar toe. Hier durven zij wél te praten. De problemen waarmee vrouwen in haar ‘wij’-cultuur kampen, kent Malika uit eigen ervaring. Daarom wil zij helpen. Als hoofdtrainer Ik Ontmoet Mij ziet zij vrouwen grote stappen zetten, wezenlijk veranderen en groeit zij ook zelf. 

Als 18-jarige kwam Malika in de Akbarstraat wonen. Nu heeft zij een vaste baan, zijn haar kinderen succesvol uitgevlogen en is zij oma. Tijdens opnames voor tv-drieluik De Akbarstraat leerde zij Myriam Sahraoui kennen, die haar later vroeg als trainer Ik Ontmoet mij.  In onze allereerste WijkSafari, in Slotermeer, adopteerde ze Myriam in haar huis en ontdekten de vrouwen: jouw verhaal is ook mijn verhaal.

Malika stond aan de wieg van het Moeder Kind Centrum in Amsterdam Bos en Lommer en is niet ‘het type dat thuisblijft’, behalve op woensdag ‘oma-dag’. Female Economy is voor haar een tweede gezin: vol liefde, warmte en vrolijkheid, waar zij naast de trainingen en koffieochtenden bij catering als heerlijke kokkin van de Tafel van Zina ook regelmatig de hand aan de pollepel heeft.

ANNE HEINTZ

Roedelt de Wijkjury door heel Nederland heen

“Ik heb de belofte gemaakt om altijd mijn intrinsieke wereld te blijven delen en te handelen uit zorg, aandacht en passie. Deze belofte hoef ik bij Female Economy nooit te breken.”

lees verder
null

Geboren tussen de Hoge Kade en twee hoog Rotterdam. Sinds 1995.

Met een hart op de tong en een borst vol goud draagt Anne het liefste de hele wereld met al haar grootse verwachtingen. Lerend aan de Utrechtse theaterschool bestormt ze Theater Rotterdam, reist ze af naar Indonesië om haar gegronde (artistieke) wortels terug te vinden en zoekt ze het toch ook graag ‘dichterbij’ huis bij het Noord Nederlands Toneel. Alles altijd even georganiseerd en overzichtelijk. Gefascineerd door de mens en hun alledaagse conflicten in deze huidige wereld bouwt ze aan een artistieke brug om maatschappij, kunstenaars en onderwijs in contact te brengen, waarna zij de belofte maakt als docent en theatermaker.

Nu net uitgestudeerd heeft ze zich gevestigd als artistieke ondersteuning bij Female Economy in Amsterdam. Daar waar verbindingen worden geademd, het hart klopt voor contact en de koffie altijd klaar staat.

ROBIN TINKOF

Roedelt de Wijkury door heel Nederland heen

“An artist’s duty, as far as I’m concerned, is to reflect the times.” – Nina Simone

lees verder
null

Geboren op een eiland midden in de stad Rotterdam. Sinds 1995.

Een Rotterdamse met de wortels van Nederlandse en Surinaamse bodem. De zoektocht naar haar identiteit en waar zij zich het meest thuisvoelt stroomt door alles wat ze doet. Tijdens haar studie op de Utrechtse Hogeschool voor de kunsten heeft deze zoektocht zich niet alleen privé maar ook in haar ontwikkeling als theatermaker en docent ontvouwd.

Altijd nieuwsgierig en op zoek naar verhalen. Dat ene verhaal dat stoffig achterin de kast ligt te wachten om als schat uitgepakt te worden. Zodat nieuwe perspectieven zich openbaren. Haar rol als assistent van de landelijk coördinator van de WijkJury’s Nederland geeft haar de ruimte om mensen samen te brengen, nieuwe perspectieven te bieden en te ontvangen en mee te luisteren naar hun verhalen.

BO VELTMAN

Roedelt de Wijkury door heel Amsterdam heen

“Dat ik op toneel iets zie dat echt van jou is. En dat dat tegelijkertijd ook over mij gaat.”

lees verder
null

Geboren tussen Friesland en de eilanden. Sinds 1995.

Bo besluit om na haar opleiding tot Docent Theater in Leeuwarden naar Amsterdam te verhuizen. Een nieuwe omgeving, nieuwe mensen, nieuwe projecten. Ja zeggen op alles, en op die manier ontdekken. Van regie-assistenties tot lesgeven tot productiewerk. Van de Jeugdtheaterschool tot voor de klas tot op de educatie-afdeling. Met op al die plekken het doel om te verbinden.  

Haar hart gaat sneller kloppen van het horen van de verhalen die ze op toneel brengt in de vele maakprojecten die ze met jongeren doet. In nagesprekken en workshops laat ze het publiek zich spiegelen in wat ze hebben gezien. De verbinding tussen theater, de wereld en ons. Ons allemaal. Zowel de makers als de kijkers. Zowel de theaterkenners als de nieuwelingen. Die laatste groept neemt ze met de WijkJury begeleidt ze op hun verkenningstocht door de theaters van Amsterdam.  

GLENDA VIJZELMAN

Roedelt de Wijkury door heel Amsterdam heen

Als mens ben je geneigd naar een ander een houding aan te nemen terwijl je de moeite niet neemt om de ander beter te leren kennen. De maatschappij kan soms hard oordelen terwijl zij ook naar zichzelf mag kijken want samen vormen wij de gemeenschap…..jij, wij zijn een onderdeel van het geheel. 

lees verder
null

Geboren tussen district Suriname, Bimre en Amsterdam-Zuid. Sinds 1966

In 1974 verliet zij Suriname, het koninkrijk der Nederlanden, naar Enschede en groeide daarna groot in Amsterdam Zuidoost. Daar leerde zij tijdens de onafhankelijkheid van Suriname, in de kleuren van de nieuwe vlag, het woord srefidensi – laat zien dat je het zelf kan.

Niet in ‘ik’, maar in ‘wij’ denken, is waar ze mee is opgegroeid. Door de diversiteit van culturen in de familie, maar ook door de briefwisselingen met tieners en daarna het bezoek aan hun families door heel Europa verbreedde zij haar horizon.

Als moeder heeft zij haar zonen grootgebracht – eerst met haar mannelijke partner en daarna met haar vrouwelijke partner, waarbij ik uiteindelijk parttime werkte om voor de kinderen te zorgen.

Door kijken, doen en creatief nadenken heeft zij verschillende functies en werkomgevingen van binnenuit gezien, maar haar blik heeft zij laten rusten op het sociaal-maatschappelijke veld en de politiek. Met het ondersteunen van jongeren, ouderen en kinderen en hen begeleiden bij hoe zij hun vragen kunnen beantwoorden, brengt zij de female flow ten uitvoer. Met een zelfde flair gidst ze, samen met Bo, de WijkJury door de Amsterdamse theaters.

MAMA SOPHIA

Mother of all

“Mij krijg je de maatschappij niet meer uit!”

lees verder
null

Geboren tussen Plantage Berlijn, Paramaribo en Accra, Ghana. Sinds 1954.

Sophia komt uit een gezin van 13 kinderen. Een prachtige en sterke vrouw, nakomeling van de tot slaaf gemaakte Afrikanen uit Ghana, die in 1863 zijn bevrijd! Vrijwilliger in hart en nieren, een optimistische realist met een positieve kijk op het leven: niet voor niets staat zij beter bekend als Mama Sophia. Ze is oprichter en voorzitter van Stichting Congada, met als doel kwetsbare vrouwen mobiliseren en activeren om deel te nemen aan de maatschappij. 

Sophia was adoptieouder van de destijds 31-jarige Syrische vluchteling Wassin Al Razzazz Dalal in de Wijksafari Bijlmer seizoen 2015 en 2016 en trots op de 5 sterren recensie waarmee de NRC deze Wijksafari in 2015 bekroonde. Ze won maar liefst 7 keer op rij de projectprijs van SPE Service Punt Emancipatie en was buurtambassadeur van de wijk Nieuw Grunder Zuidoost (2010-2013). Mama Sophia ontving de Oorkonde van verdienste Stadsdeel Zuidoost (2013) en was in 2014 Vrijwilliger van het Jaar in Amsterdam Zuidoost.ook was zij na  2 jaar zelf WijkJurylid te zijn geweest, intern opgeleid tot roedelchef en leidde nieuw publiek de Amsterdamse theaters in. Ook deed zij mee aan Cheikhats, a ritual beyond binary thinking. Zij wervelt door onze toko waar haar grote hart ons werk ook maar kan laten schitteren.

DINAH BONS

Creative strategy

“Female Economy is voor mij een huis waarin ik veilig wonen kan net zoals mijn Xtravanganza familie.”

lees verder
null

Geboren tussen de Molukken, Lacoste Provence, Parijs en Aerdenhout.

Een halve eeuw terug geboren in het Leiden van Rembrandt, via de zinderende zon van de Provence, de statige panden van Parijs, terug naar haar nest in het hoge Noorden om wetten en regels te bestuderen. Naast werken voor reclamebureaus zocht Dinah de rauwe randen op van de steden waarin zij woonde, werkte en feestte. In New York, Berlijn, Londen, Parijs, Istanbul, Brussel en Amsterdam wist zij revoluties te ontketenen zowel in haarzelf als in haar omgeving.

Zij is niet geboren in een verkeerd lichaam maar is geboren in een verkeerde wereld die mensen in niet passende hokjes opsluit. Zij breekt die hokjes open en laat die hokken vernietigd achter. Dinah leeft voor verandering en emancipatie. Met haar internationaal netwerk opent zij de wereld voor Female Economy en verandert zij harten voorgoed met onze kunst.

GEMMA HAUPTMEIJER

Creatief Producent

“Creativity is curiosity having fun 

lees verder
null

Getogen tussen de dijk van de Bijvanck en de Amsterdamse wallen

Opgegroeid achter een dijk, was er altijd die nieuwsgierigheid: wat is er aan de andere kant te ontdekken? Die nieuwsgierigheid beweegt mij door het leven. Zodra ik kon koos ik Tilburg als eerste station: naar de Dansacademie om daar naast dansen ook te leren zingen en acteren. Maar ook voor de vrijheid en om het studentenleven te ontdekken. Ik combineerde de bar met de barre; ik stond, hoe bont ik het ook maakte, altijd de volgende ochtend weer met mijn neus op de knieën.

Van musical danste ik door naar kleinkunst. Daar was ik niet op mijn plek, maar de technische kant van theater maken wekte mijn interesse en ik pakte de eerste kans die zich aandeed. Hoe werkt dat nu precies? Die drang om alles te willen weten over voor en achter de schermen heb ik als ‘duizenddingendoekje’ mogen uitleven onder de vleugels van een producent die mij liet spelen en ontdekken.

Wat al die verscheidenheid bindt: het moet betekenisvol zijn. Van praktische vragen ben ik tot hoe dingen werken in een mens gekomen: levensvragen, menselijk contact, intimiteit. Het onzichtbare zichtbaar maken. Bij Female Economy kan ik die beweging voortzetten

kantoort

BREGTJE BOS

Zakelijk Leider

 “De openheid en de confrontatie, de inspiratie en het onverwachte, het allesomvattende en dát in het gareel houden, een prachtbaan.”

lees verder
null

Geboren tussen station Ede-Wageningen en Bennekom. Sinds 1981.

Bregtje, altijd werkend en bewegend. Ze danste, speelde en zong na haar schooltijd op de Veluwe en zette dat voort in Amsterdam, waar zij theaterwetenschappen studeerde. Integer, elegant qua attitude en onafhankelijk denkend, runt zij met haar volle leven onze toko. Ze begeleidde makers en kunstenaars, werkte in het Concertgebouw, volgde tegelijkertijd een managementopleiding, leerde het veld kennen tijdens haar jaren in Frascati en streek daarna neer bij Adelheid+Zina, waar zij haar complete hart laat raken: de mens, de kunst, de maatschappij. Met nooit persé het doel zakelijk leider te worden, viel ze bij Adelheid juist daarom op en past zij precies. Tussendoor zich altijd roerend op alle gebieden van haar leven, waar ze haar stem kan laten horen of haar oor te luister kan leggen.

ELLY LUDENHOFF

Finding Value + Funds

“Mijn leven, mijn werk en ikzelf veranderen door de vervlechting van de verschillende stemmen die in Female Economy samenkomen, botsen, maar uiteindelijk elkaar altijd versterken.”

lees verder
null

Geboren tussen Kattenburg en Wittenburg. Sinds 1946.

“Ik heb na allerlei omzwervingen in mijn leven werk gekregen dat ik iedereen qua vrijheid, saamhorigheid en persoonlijke ontwikkeling zou gunnen. Nu, jaren later, is nog steeds elke dag voor mij van levensbelang, vol betekenis en bijzonder.”

Een leeuwin, de gedroomde producent voor elke maker, die als geen ander de noodzaak begrijpt van het beschermen van het artistieke. Tegelijkertijd is Elly een verlegen mens dat haar grenzen telkens weer opzoekt tijdens haar vele adopties in WijkSafari’s.

Op een waanzinnige dag in 2003 ontmoette Elly Adelheid Roosen in politiek cultureel centrum De Balie, waar zij werkte als theaterproducente. Adelheid zat midden in de research en schrijffase van haar inmiddels beroemde Gesluierde Monologen. Samen met Nazmiye Oral en Myriam Sahraoui toverden zij voor Internationale Vrouwendag De Balie om tot de Vrouwenmoskee, waar de Gesluierde Monologen ten doop is gehouden en vrouwen van allerlei pluimage en achtergronden elkaar ontmoetten. De zaal vulde zich zo met grote vitaliteit, sprankelende ontmoetingen en levensverhalen en het was Elly die vond dat deze oogst van vitaliteit niet verloren mocht gaan. Vanuit deze gedachte richtten Elly, Adelheid, Nazmiye en Myriam Zina op. Vier vrouwen die nog veel meer van elkaar wilden leren, aangedreven door de tijdsgeest die verzocht om een nieuw beeld van een nieuw Nederland.

DEMELZA JANMAAT

Coördinator Marketing + Communicatie

“Zonder licht en humor is er geen weg naar het hart.”

lees verder
null

Getogen tussen Kudelstaart en Amsterdam.
Sinds 1985

Marketing doe ik – een gek woord voor dingen aan de man brengen. Waarom niet vrouw? Ik breng nu eindelijk vrouwen aan de man. Ik heb het CV van een nomade: van een gefaalde studie Politicologie naar Filmproductie, door naar e-commerce en dat in vele vormen. Overal kun je leren. Vooral over jezelf.

Communiceren doe ik ook. Nooit zonder (kop)telefoon te vinden, het liefst in verbinding met andere zielen. Nieuwe of bekenden. Ik laad op van nieuwe ontmoetingen. In kwetsbaarheid, re-flectief, een duik in het diepe. Een vrije val in het verhaal van een ander. Zonder oordeel, maar met compassie en een harde lach.

Ik houd van groots denken, dromen en grote idealen. Via de onderbuik voorwaarts op intuïtie, zonder te veel interventie van het hoofd. Planningen ben ik gek op, net als koken en dansen met de kinderen. De eerste twee kan ik goed, dat laatste doe ik gewoon.
Bij Female Economy wordt er gewerkt vanuit een sisterhood. Ik geloof heel erg in deze cirkel van veiligheid om in alle vrijheid te kunnen scheppen. Ik maak die cirkel met heel mijn hart en hoofd zo groot als maar past.

DAYENNE MULDER

Finding Press

“Mooie verhalen en mensen verdienen zichtbaarheid. Niet alleen vanwege de schoonheid, maar omdat het waardevol is van elkaar te leren.”

lees verder
null

Geboren tussen het Veluwse groen en de Amsterdamse stadsjungle
Sinds 1984

Vanuit een warm gezin in Apeldoorn vloog ze uit om de wereld te ontdekken. Van jongs af aan had Dayenne altijd al de behoefte om nieuwe mensen te ontmoeten en onbekende plekken te bewonderen. Na haar studie ging zij alleen het avontuur aan om te reizen en te wonen in Zuid-Amerika om daarna haar thuis te vinden in Amsterdam.

Dol op praten en nog doller op verhalen, landt zij als PR freelancer op haar plek en helpt veel boeiende projecten en mooie mensen in de spotlight te zetten. Daar wordt zij intens gelukkig van.

LOTTE VERMEER

Facilitating online presence

“De kracht van kunst en cultuur ligt voor mij in het openbreken, spiegelen en bespreekbaar maken van maatschappelijke kwesties. Deze plek is voor mij dus een geschenk.”

lees verder
null

Geboren tussen het Brabantse groen en de stenen van Utrecht Centraal. Sinds 1996.

Zoals een ware millenial betaamt, heeft Lotte nooit met zekerheid geweten wat ze wilde worden. Als belangrijke keuzemomenten zich voordeden, handelde ze vanuit haar hart met het idee: als je altijd kiest voor dat wat je gelukkig maakt, kom je vanzelf op de juiste plek terecht. En dat bleek een waterdichte strategie. Het leidde haar via de opleiding Theater-, Film- en Televisiewetenschappen in Utrecht, een stage bij voordekunst, vrijwilligerswerk, mooie wereldse reizen, een jaar fulltime werken en een Master Comparative Arts and Media Studies naar de voordeur van Female Economy. Daar trof ze een roedel, een werkwijze, een verbondenheid en een passie aan die totaal resoneerde. Haar praktische, geduldige en sociale manier van denken en doen heeft Lotte nu in voor het eerst ingezet voor Doula’s van de Stad. Nu vloeit zij via online media Female Economy’s werk de wereld binnen.

FANNY KUITENBROUWER

Finding Words

“Dat je met kunst de wereld kunt veranderen was altijd mijn overtuiging. Female Economy is de plek waar ik dat dagelijks mag meemaken.”

lees verder
null

Geboren tussen de Utrechtse Dom en de Amsterdamse Dam. Sinds 1979.

Op zoek naar het schone en het ware deed zij ooit de jeugdtheaterschool aan, verkoos via geschiedenis het pad van de kunstgeschiedenis en daalde neer in de kunsthandel. Daar wel het schone maar niet het ware aanschouwend, pakte zij haar koffers en ging schrijven, reizen en Europese projecten begeleiden waarin de kwetsbare medemens gehoord werd.

Daar wel het ware maar niet het schone aantreffend, dwarrelde zij de kunstensector weer in en streek neer bij Adelheid+Zina, waar zij het schone én het ware gecombineerd ziet en met woorden de wereld in stuurt

LOLA HERNANDEZ GARCIA

Office Manager

x Choose Love – Always x 

lees verder
null

Geboren tussen het Limburgse heuvelland en het West-Friese Noord-Holland. Sinds 1985.

Van onder de rivieren kwam zij als tiener naar het hoge noorden en is meteen haar werkende bestaan begonnen. Wervelend door vele bedrijven, haar ordenende kracht verspreidend, vatte zij vaste grond bij Female Economy.

Bij Female Economy staat de liefde voorop en dus staat zij er met haar hele wezen achter. Want door de ogen van het hart is alles en iedereen gelijk, uniek als individu en gelijk als mens. Dit hoopt zij altijd te blijven uitdragen om zo onze blik op de wereld een stukje mooier te maken en de schoonheid die daar al in ligt, werkelijk te zien.

YOLANDA DE VRIES

Administratief Baken

“Soms eet je iets waarvan je vooraf denkt:’ nou ik weet het niet’ en dan blijkt het goddelijk lekker. Ik zou graag willen dat mensen mij zo zien, hahaha.”

lees verder
null

Geboren tussen Zwolle en Den Haag. Sinds langer dan je denkt.

Yolanda is van kinds af aan gewend aan het nomadebestaan. Met haar ouders verhuisde ze vijfmaal voor ze zich als puber nestelde in Den Haag. Vervolgens lonkte het avontuur; ze zocht een plek om te leven en trok daarom een jaar lang de wereld rond. Vond haar thuishonk in Amsterdam waar ze deze beweging beroeps- en bedrijfsmatig doorzette.
Via multinationals en de reclamewereld vond Yolanda bij Adelheid+Zina een warm nest, waar zij het pareltje Ik Ontmoet Mij handen en voeten geeft en samen met Bregtje Bos erg geniet van op het eerste oog ingewikkelde financiële spreadsheets. Samen zorgen zij ervoor dat iedereen zijn pegels op tijd krijgt. Ze heeft ‘no nonsens’ hoog in ’t vaandel, combineert dit met een hart vol liefdevol knetterende humor en is ervan overtuigd dat mensen meer eerlijkheid aan kunnen dan je denkt.

schrijf je in voor de nieuwsbrief: