“Kom meedenken. Kom meedoen. De stad Amsterdam heeft je nodig. We gaan in gesprek. Een open dialoog over uitsluiting en discriminatie. Dat kennen we allemaal maar niet goed genoeg. 60 agenten en 60 burgers. We lossen de problemen in onze relatie niet in één avond op. Maar stap voor stap ga ik je zien. Beluisteren we elkaar beter. Weet je welkom, want ik heb je instinct en denkkracht nodig!” | Adelheid
Tot Het Is Wat Het Moet Zijn is een werk-voorstelling. Dus we gaan aan het werk. Op het speelvlak ontmoeten 60 agenten en 60 burgers elkaar. We delen ervaringen, stellen vragen, onderzoeken vooroordelen, spreken over waar het schuurt. Van mens tot politie-mens.
Maandenlang trok het theaterteam op met agenten. Ze verbleven in elkaars leefwereld, voerden gezamenlijk gesprekken bij stadsbewoners thuis en onderzochten de cultuur binnen de politie. Dat resulteerde in een werk-voorstelling voor iedereen die gelooft in verbinding, zelfonderzoek en gedeelde verantwoordelijkheid.
We gidsen je langs theatrale ontmoetingen die raken en uitnodigen tot steeds opnieuw kijken. Neem je uitdagende vragen mee, je heldhaftige gemoed, je vastberaden dansbenen, je barmhartige verwonderkracht, je confronterende blik en zachtmoedige uitreiking. Tot het is wat het moet zijn.
De weg naar het theater
Deze voorstelling is onderdeel van een breder veranderingstraject binnen de Politie Eenheid Amsterdam. Agenten gingen in gesprek met stadsbewoners, bij hen thuis, in huiskamers verspreid over de stad. Vanuit alle zeventien politiebureaus namen agenten deel aan deze intieme dialogen over discriminatie, vertrouwen en de relatie tussen burger en politie. Daarnaast werkten tien duo’s van agenten en makers maandenlang samen volgens de adoptie methodiek van Female Economy: een intensieve vorm van zelfonderzoek door werkelijk in ontmoeting te gaan met de ander. Door elkaars perspectieven te bevragen, ontstond ruimte voor ongemak, inzicht en verbinding. Wat daar werd blootgelegd, wordt nu gedeeld op het speelvlak als onderdeel van de viering van 750 jaar Amsterdam. Een moment van terugkijken en vooruitzien. Want de sporen van het verleden zijn nog voelbaar: onze koloniale geschiedenis, ongelijkheid en institutioneel racisme werken door in het heden, ook binnen de politie.
Luisteren als daad van verandering
Het idee voor dit project kreeg vorm toen Adelheid Roosen, artistiek leider van Female Economy, gevraagd werd lid te worden van de Raad van Advies en Inspiratie ‘Politie voor Iedereen’. Een programma, opgericht door de landelijke politie, dat zich inzet om discriminatie en uitsluiting binnen de organisatie zichtbaar te maken en aan te pakken, waaronder racisme en etnisch profileren. In deze samenwerking groeide het verlangen om het gesprek over verandering binnen de politie niet alleen intern te voeren, maar ook publiekelijk te maken. Om te luisteren, te delen, te bevragen.
Janis Tamsma, vanuit de eenheidsleiding van Politie Amsterdam, is vanaf het begin betrokken:
‘Theater en politie is niet meteen waar je aan denkt bij weerbarstige onderwerpen als uitsluiting en discriminatie. Ik verwacht er veel van omdat deze insteek een nieuwe, innovatieve manier is om de complexe vraagstukken beter te doorgronden. Ik denk dat het ons als politie gaat helpen om het gesprek met de burger én intern met elkaar nog beter aan te gaan en wederzijds begrip te creëren.’
Ook Adelheid Roosen, artistiek leider van Female Economy, benadrukt het belang van deze samenwerking:
‘Ik geloof in een filosofie van verandering die geworteld is in zelfreflectie en de bewuste ontmoeting met de ander. Tot Het Is Wat Het Moet Zijn draait niet om het vinden van een middenweg, maar om het vormen van duurzame relaties, waarin vrijmoedig spreken en openhartig luisteren de basis vormen.’
credits
CAST & CREW TOT HET IS WAT HET MOET ZIJN | DE POLITIE TREEDT OP
Een co-creatie van Theatergezelschap Female Economy en Politie Eenheid Amsterdam
CONCEPT + REGIE
Adelheid Roosen
EINDREGIE
Titus Tiel Groenestege
DRAMATURGIE
Lauren Rissik
SPELERS
WERKVOORSTELLING
Zaïre Krieger, Kevin Klein, Naomi van der Linden, Jan Andreae, Gloria Wekker, Leendert Vooijce, Adelheid Roosen
‘ADOPTIE METHODE’: Research traject waarbinnen het artistieke team langdurig optrekt met politieagenten
Zaïre Krieger bij Dennis, Kevin Klein bij Mustava Fatni, Jan Andreae bij Delano, Gloria Wekker bij agent in burger, Naomi van der Linden bij Niels Nijman, Leendert Vooijce bij Karim Arsalan, Nazmiye Oral bij Cindy de Koning, Myriam Sahraoui bij Sharon, Lauren Rissik bij Naomi Semper, Bregtje Bos bij Verona Hummel en Adelheid Roosen bij Janis Tamsma
DECOR + LICHTONTWERP
Jantje Geldof
VIDEOGRAFIE
Titus Tiel Groenestege
TEKSTPARTNER
Ewoud Butter
CHOREOGRAFIE
Adriaan Luteijn
POLITIE-PARTNERS IN CRIME
Janis Tamsma en haar denktank
RESEARCH WERKVOORSTELLING
Lauren Rissik, Adelheid Roosen
TECHNISCH PRODUCENT
HP Hulscher
PRODUCTIE WERKVOORSTELLING
Gi-Au-Yeung, Dizencio Hung Tung Cheung (assistent)
MARKETING VANUIT GEZELSCHAP
Demelza Janmaat, Rowyda Zakaria, Isabell Jansen, Charlene Austin, vanuit politie Marlous van Eijsden, Monique Bicker
ZAKELIJK VANUIT GEZELSCHAP
Bregtje Bos, vanuit politie Bas Kersten, Verona Hummel
FONDSENWERVING
Elly Ludenhoff, Fanny Kuitenbrouwer
STAGE
Fleur Favalli (regie-assistentie), Dara Bazelet (schrijf assistentie)
BACK-OFFICE
Lola Hernadez Garcia, Yolanda de Vries
MET PEGELS ONDERSTEUND
Gemeente Amsterdam – Kunst & Cultuur Amsterdam 750, Vfonds, VSBfonds, Fonds 21, Fonds ZOZ, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Fonds Podiumkunsten
HUISKAMERGESPREKKEN | Vanuit ieder politiebureau in A’dam, 17 in totaal, gingen agenten met ons op pad naar de huiskamers van burgers uit omliggende wijken – waar we met elkaar een gesprek voerde over discriminatie en de vertrouwensrelatie tussen burger-politie.
CONCEPT + UITVOERING
Adelheid Roosen, Lauren Rissik
GESPREKSLEIDER
Jan Andreae (systemisch coach)
RESEARCH
Myriam Sahraoui, Anne Heintz
PRODUCTIE
Niki van Callant, Dizencio Hung Tung Cheung
COÖRDINATIE VANUIT DE POLITIE
indie Smelt, Lisette Kramer, Ton van Kesteren, Don van Bruggen, Mourad Chejjar, Marina van Nooij en Shivanno Liesdek
COACHES VANUIT DE POLITIE
Sharita van Gent, Mireille Bruin, Jim Landman, Lisette Kramer, Marjolein Kortleve, Niels Steenbergen
DEELNEMENDE BURGERS
Steven Partiman, Catherina Sahetapy, Diana Leitoe-Olivieira, Glenda Vijzelman, Hind Ragui, Khadija Kacimi, Meniem Chouaiby, Imane Oumoussi, Hassan Lahyani, Mulham Mardeny, Lennin Altunay, Jelle Dirksen, Jolanda van der Stoelen, Camille Faber, Dora Melkonyan, Shari Jae Ebére, Mina Sulkhanyan, Selma, Anne Toneth Verdejo, Umay Deren Aupinar, Phoebe Panchenkov, Dana, Yentl Kluivert, Malika Frindi, Naïma El Baroudi, Hayat El Messaoudi, Mireille Westja, Cheryl Blankendaal, Lydy Blijd, Ahmed Jouahri, Marwan Bouinin, Abdelali Elhani, Biba de Jongh, Dinah Bons, Aryelle Foster Freeman Hopelezz, Victoria Maxima Caram, Anna, Jaouhar Alaz, Fatima Elyaakoubi, Mahmoud Atya, N Najib, Abdel Kucler, Glen Kanavan, Sellam Mounouk, S Salhi, Mohamed Elhassani, Anne van Tijen, Elhadiyen, Zoubida Salhi, Zainab Makhlouf
RAAD VAN ADVIES EN INSPIRATIE ‘POLITIE VOOR IEDEREEN’
Domenica Ghidei Biidu, Frans Geraedts, Farid Tabarki, Clarence Seedorf, Gloria Wekker, Gyzlene Zeroual, Adelheid Roosen
GEKNIELDE DANK AAN
Peter de Graaf, Rene Bergwerff, Mourad Chejjar, Chris van der Weijden en alle andere 100+ agenten die bij hebben gedragen aan ons creatieproces en/of deelnamen aan 1 van de 17 ‘huiskamergesprekken’
schrijf je in voor de nieuwsbrief:
