fbpx Female Economy - 4. in gesprek | KLINKT DE FEMALE WORKFLOW | magazine #3

4. in gesprek | KLINKT DE FEMALE WORKFLOW

4. in gesprek | KLINKT DE FEMALE WORKFLOW

DOOR LIES MENSINK

In Ola Mafaalani’s VROUWEN IN BAD dompelen bevlogen carrièrevrouwen zich letterlijk onder in een transformerend theaterritueel. In vijf besloten interactieve sessies vol kunst krijgt de feminiene economie de ruimte zich te verspreiden. Maar hoe ziet een economie gebaseerd op feminiene waarden er in de praktijk eigenlijk uit? Voor dat antwoord hoeven we niet ver te zoeken: we spreken Female Economy’s eigen Ola en Bregtje over de waarde van de female flow op de werkvloer.

Op het kantoor van Female Economy aan de Herenmarkt wordt creatief gebrainstormd, fanatiek vergaderd en driftig getikt aan begrotingen. Aan de muur hangt een groot vel papier met daarop alle namen van de werknemers in de sierlijk markante hanenpoten van Adelheid Roosen. Onder iedere naam staan telkens twee woorden geschreven: familie/harmonie; plezier/verbinding; moed/humor; ambitie/moed… Het zijn enkele van de door henzelf gekozen waardes die passen bij de teamleden van Female Economy. De waardes kunnen veranderen en worden na verloop van tijd opnieuw gekozen. 

Ola geeft samen met Adelheid en zakelijk leider Bregtje Bos leiding aan Female Economy en introduceerde dit waardesysteem, geïnspireerd door Brene Brown’s ‘Dare to lead‘. Ola: “Het is belangrijk dat je de idealen van je medewerkers kent, zodat je iets van hun levensbestemming weet en ook in de gaten kunt houden of die waarden nog matchen met hun werk voor de organisatie. In onze masculiene maatschappij draait veel om agenda’s en presteren: het gaat erom hoe hoog je scoort. Maar er wordt niet gevraagd naar waarom je doet wat je doet. Alles moet zo snel en efficiënt mogelijk, maar het menselijk systeem werkt en vloeit zo niet.”

“Ik kijk heel vaak naar dat papier met waardes,” zegt Bregtje, “Stel iemand zou iets inleveren en ik hoor niets, of iemand levert werk dat ik niet goed genoeg vind, dan kijk ik naar dat papier, dan snap ik beter wat iemand beweegt en dan kan ik het veel beter bespreken.”

Hoe werkt Female Economy?

Bregtje: “De rode draad in ons werk en in de organisatie is al jaren: ‘het ontvouwende gesprek’. Iedereen die hier bij ons werkt moet het werk leven. Als je niet beleeft wat het DNA van onze organisatie is: het verbinding maken met de ander, je openstellen in al je verlegenheid, dan heb je het niet fijn, want het werk dat hier gemaakt wordt gaat intrinsiek om de aanraking.”

“Er zijn collega’s die dat spannend vinden en dan zie ik het als mijn taak en die van Ola en Adelheid om dat te helpen ontvouwen. Je raakt dan aan een kern die waarachtig is. Gesprekken in de taal van de kwetsbaarheid zoals die klonk in de film, Doula’s van de Stad, die taal hanteren we ook in de ‘toko’. We willen dat de klank van het theaterwerk, een echo heeft in het bureauwerk. Je zoekt uit waar iemands blokkade zit en stelt jezelf daarbij ook kwetsbaar op. In kwetsbaarheid huist er geen hiërarchie.”

“Ik heb geleerd dat als je woede onderdrukt, mensen je het meest gevaarlijk vinden. Ze voelen het en voor hen word je een ongeleid projectiel. Als je je boosheid uit, vertrouwen mensen je.”

– Ola Mafaalani, Artistiek Leider
Het gevoel heeft bestaansrecht

Ola: “Vroeger zag ik mijn gevoelens als zwakte, terwijl ik ze nu voel als mijn wezenlijke kracht. Het gevoel heeft voor mij groot bestaansrecht: het informeert mij wat werkelijk is. Dat geldt ook voor mijn woede, want als ik die voel, is dat een teken dat er iets niet klopt in mijn integriteit. Ik heb geleerd dat als je woede onderdrukt, mensen je het meest gevaarlijk vinden. Ze voelen het en voor hen word je een ongeleid projectiel. Als je je boosheid uit, vertrouwen mensen je. 

Bregtje: “Laatst begon iemand tijdens een functioneringsgesprek te huilen, en diegene zei: ‘Oh, ik vind dit zo stom! Ik wil niet huilen!’ Ik zei toen: ‘Nee, heel goed!’ Het is zoals Adelheid in Doula’s van de Stad zegt: ‘Huilen is vocabulaire.’ Je mag laten zien dat het je raakt, dat maakt je niet zwak: dat maakt je een mens!”

“Het feminiene in mij is harmonieus en ontvangend als doorlopende beweging. Afwisselend met strenge, scherpe analyses op momenten waar nodig. De feminiene kracht die in iedereen huist, ervaar ik als zacht en ferm tegelijk en is net zo waardevol als onze masculiene kracht.”

– Bregtje Bos, Zakelijk Leider
In zachtheid mag scherpte zitten

Bregtje: “Je kunt veel op een ontvangende wijze met elkaar bespreken en tegelijkertijd samen een organisatie runnen, en je doelen halen: het aantal bezoekers, het aantal speelbeurten, de pegels op orde, dat zijn zaken waar ik op afgerekend word. “Het feminiene in mij is harmonieus en ontvangend als doorlopende beweging. Afwisselend met strenge, scherpe analyses op momenten waar nodig. De feminiene kracht die in iedereen huist, ervaar ik als zacht en ferm tegelijk en is net zo waardevol als onze masculiene kracht.”

Bregtje kijkt weer naar het papier aan de wand: “Ik heb hele andere waarden (Harmonie/Familie) dan Adelheid (Moed/Humor) en Ola (Zelfrespect/Inspiratie). Ik vind het niet erg als dingen schuren, want dat is de andere kant van het sensitieve gesprek. Wanneer het steekt, is het niet op je persoon gericht, het is juist een middel om je ergens uit te halen of iets aan te raken. Ik ervaar dat als zo’n cadeau als je dat in je organisatie kunt vinden en krijgt van je collega’s. De feminiene kracht heeft zoveel waarde. Alleen wordt het niet in geld uitgedrukt. Zoals Adelheid altijd zegt: Het gaat niet de beurs op, maar het is goud waard.”

inhoud

2. in bewegingRITUEEL RILLEND DE ZEE IN
3. in het verschiet | ONTVOUW IK MIJN PLANNEN
4. in gesprek | KLINKT DE FEMALE WORKFLOW