DE OVERSTEEK
‘Een plek is een plek, maar een publiek is mobiel. Het volk is mobiel. Een volk is nomadisch. Dus trek ik met een volk van honderd vrouwen en mannen – uit de wijken van de steden waar het stuk gespeeld wordt – naar de schouwburg. We maken een Oversteek van de wijken naar het theater. De meesten zullen zelden tot nooit in een schouwburg geweest zijn. Zij zullen niets spelen. Zij blijven wie ze zijn: zichzelf. Zij zullen op het toneel doen, waar zij zich thuis in voelen en zullen het openbare gebouw, de schouwburg, eer aan doen als ware het een buurthuis. Koninkrijk, Keizerrijk, Buurthuis en in die volgorde de hoogte in!’
Twee jaar voor De Oversteek greep Adelheid Roosen de telefoon. Eerst belde zij Ivo van Hove van Toneelgroep Amsterdam (TA, nu: ITA) en met toen Johan Simons omdat hij daar dat jaar gastregisseur was. Haar wens om Nederlandse schouwburgen te overspoelen met inwoners uit de wijken was veranderd in een enorme drang. Adelheid wilde haar ‘tweede huis’, het theater, als openbaar gebouw openstellen voor mensen die er normaal gesproken nooit komen. Met dit idee in het achterhoofd ging zij naar alliantiepartner TA met de vraag:
“Kan ik, samen met 100 wijkbewoners die zelden of nooit een bezoek aan het theater brengen, door één van jullie voorstellingen wandelen?”
Dantons Dood
In alle zeven steden waar Toneelgroep Amsterdam Dantons Dood opvoerde, verzamelde Adelheid met haar Zina kompanen een honderdtal mensen die de oversteek van hun wijken naar het theater maakten en zich in voorstelling en schouwburg vestigden. Zij speelden geen rol maar bleven wie zij zijn. Het podium werd hun woonkamer, het theater hun buurthuis.
‘Als de tekst van het toneelstuk gedaan was, rolden we onze matjes uit op het podium en maakten we ons klaar voor de nacht. We deelden verhalen, ondergingen ontmoetingen en werden in slaap gewiegd door een vertelling van de schouwburgdirecteur, om de volgende ochtend te ontbijten met de medewerkers van het theater onder het motto: vrijheid – gelijkheid – broederschap. Een onvergetelijke, revolutionaire ervaring!’
Op 6 februari 2014 trok het eerste volk naar Schouwburg Amsterdam. T/m 13 april bevolkten buurtbewoners 7 stadstheaters.
Onze Vlaamse zuiderburen kozen Dantons Dood / De Oversteek als één van de pieken van seizoen ’13 – ’14 en selecteerde de voorstelling voor het Vlaams theaterfestival. Dit deden ze met een prachtig jury-rapport dat Adelheid+Zina in haar zak kan steken:
“Johan Simons doet het opnieuw. Discussie zaaien, stof doen opwaaien én inzicht geven met deze eigenzinnige bewerking van Georg Büchners meesterstuk waarin twee iconen uit de Franse revolutie de degens kruisen: Maximilien de Robespierre en Georges Danton. Simons laat je tijdens de voorstelling nadenken over de rol van het individu van de gemeenschap, maar ook over hoe de geschiedenis bladzijden witwast, over de duistere kanten van de verlichting en over hoe populisme van alle tijden is. Dat resulteert in een zwier van relevante filosofische gedachten en pertinente vragen. Dat deze woorden- en gedachtenbom overeind blijft is niet enkel te danken aan de stevige acteerprestaties maar ook aan de doordachte regie. Simons maakt de voorstelling tot een secuur gecomponeerde reis van het donker verleden naar het lichtere heden.
Wat Dantons Dood ook tot een verteerbare brok maatschappijgeschiedenis maakt, is de De Oversteek van Adelheid Roosen. Roosen trommelde op elke (Nederlandse) plek waar de voorstelling speelde wijkbewoners op die niet zo vaak naar het theater gaan. Deze bewoners (inclusief hun kroost en huisdieren) druppelen tijdens de voorstelling binnen, met de slaapmat onder de arm, en nestelen zich op het podium. Zij belichamen echt de brug tussen fictie en de realiteit, Franse Revolutie en onze samenleving én tussen met kaarslicht verlicht podium en de zaal. Dankzij hen besef je dat elke theoretische exercitie simpelweg over ons gaat.”
Wij zijn TROTS! Toneelgroep Amsterdam, de 7 schouwburgen, de roedels… Gefeliciteerd en DANK!
Credits
Regie & Concept
Adelheid Roosen
Artistiek coördinator
Titus Muizelaar
Melih Gençboyaci
Regie assistent
Lauren Rissik
Hoofd research
Elly Ludenhoff
Roedel-Chef Utrecht
Agnes Matthews
Roedel-Chef Eindhoven
Elly Ludenhoff
Roedel-Chef Amsterdam
Myriam Sahraoui
Roedel-Chef Rotterdam
Kim Zonneveld
Roedel-Chef Den Bosch
Annelies van Wieringen
Roedel-Chef Den Haag
Sophia Jonker
Roedel-Chef Maastricht
Elisabeth Canisius
Secondanten Roedel-Chef
Marjolein Mol, Frederique van Domburg, Kyra Bououargane, Romy Akkerman, Tamara Hoffman, Margit Odems, Hinke Beekman, Tycho Hellinga, Annemarie Govaart, Myriam van Gogh, Maartje Nieuwint, Noraly Beyer
Kerngroep
Shahin Abdalla, Ghassan Jawad, Ferdousi Akhter, Mourad H.E.M., Moniek Eenling, Mimi Carolina, Hélène Schotsborg, Max Perrie, Fatma Dogan-Alaca, Masuda Islamzade, Jasper Jacob, Dolan Jones, Alexander Holevitch, Ali Kiliç, Joan-Naseh-Setar, Massoud Memar, Leo Westra, Nazira Baban, Hulya Pelensenal, Meikina van Ingen, Najib Cherradi
Hoofd productie
Tim Nieburg
Productieleider
Marle Brouwer
Joost Splinter
Yke van Dok
Coördinator Amsterdam
Marije Hofland
Productie stagiair
Laura Bechger
Marleen Wortmann
Vormgeving
Roddy Mac Mahon
Film
Bart Majoor
Fotografie
Cigdem Yuksel
Kostuums
Dymph Boss
Publiciteit
Fleur Kruis
Annelieke Acda
Krista Wamsteker
Hoofd Artistiek Bureau FE
Daniella Groenberg
Ondersteunend FE
Frieda Mulisch
Anouk van den Kommer
Ondersteunend TA
Johan Simons
Michiel van Schijndel
Olivier Diepenhorst
Sjoerd Appelman
Marlène Kenens
Coproducenten
Zina
Adelheid | Female Economy
In samenwerking met
Toneelgroep Amsterdam
Met pegels ondersteund door
Fonds Podiumkunsten
Gemeente Amsterdam
Stichting Doen
Skanfonds
Fonds voor Cultuurparticipatie
Prins Bernhard Cultuurfonds
SNS Reaal Fonds
Het project De Oversteek wordt mede mogelijk gemaakt door het Fonds voor Cultuurparticipatie vanuit de regeling Ouderenparticipatie.
DANK AAN
De schouwburgen en theaters in onze 7 steden
Stadsschouwburg Amsterdam I Melle Daamen, Dianne Zuidema, René van der Pluijm, Daniel Kieft, Hugo van Hulst
Theater aan de parade Den Bosch I Harry Vermeulen, Wim Dekker, Steven Giezen, Nancy Bodar, Esther van Bilsen
Rotterdamse schouwburg I Ellen Walraven, Walther van den Heuvel, Astrid de Haas, Renee Willeman, Michiel Sipman, Kim Christiaansen
Koninklijke Schouwburg Den Haag I Oscar Wibaut, Elke Smelt, Marijtje Pronk
Stadsschouwburg Utrecht I Lucia Claus, Steven, Peters, Lydia Swerink, Sebastiaan van Haperen
Parktheater Eindhoven I Giel Pastoor, Mons de Goede, Iselle Claassens, Ruud van der Woerd, Marion Reus, Jack van der Schoor
Theater aan het Vrijthof I Hugo Haeghens, Peter Noten, Raf Meijers, Jan Schouten, Catharina Burgman
DANTONS DOOD TONEELGROEP AMSTERDAM
Regie
Johan Simons
Robespierre
Gijs Scholten van Aschat
Danton
Hans Kesting
Cast
Bart Slegers
Benny Claessens
Dragan Bakema
Halina Reijn
Auteur
Georg Büchner
Dramaturgie
Koen Tachelet
Vertaling
Hugo Claus
Geluidsontwerp
Warre Simons
Scenografie & lichtontwerp
Jan Versweyveld
Video
Lennart Laberenz
Kostuums
Wojciech Dziedzic
Assistentie regie
Nina Spijkers
Olivier Diepenhorst
Hoofd techniek & productie
Wolf-Götz Schwörer